Jiří Forman těsně před branami historického úspěchu

Jiří Forman během finalového závodu CIK FIA Mistrovství světa jezdců do 18 let ve Wackersdorfu
- 25. 7. 2010, Brands Hatch -

Jezdec týmu ČESKOSLOVENSKÝ MOTORSPORT Jiří Forman po excelentním výkonu postoupil na prvním ze tří podniků seriálu CIK FIA Mistrovství světa jezdců do 18 let tvrdým sítem vyřazovacích jízd až do finále. Na startu vyrážel navíc ze skvělé čtvrté řady, což po jeho dosavadních výkonech na těchto závodech dávalo reálnou šanci na obsazení těch nejvyšších příček. Bohužel však ve chvíli nejnepříznivější nevydržel motor a Jirka musel ze závodu odstoupit.

Mezinárodní automobilová federace FIA, společně s Mezinárodní asociací kartingu CIA, poprvé ve své dlouholeté historii vypsala Světový šampionát v kategorii jezdců do 18 let CIK-FIA U18. Tato nejprestižnější soutěž se skládá ze 3 velkých několikadenních závodů v měsíčních intervalech. První z této série byly závody v německém Wackersdorfu, poté bude následovat španělský Acaniz a seriál se uzavře ve francouském Val d´Argent. Každý jednotlivý závod začíná sérií nekvalifikačních tréninků, pak přijde na pořad kvalifikace a pokračuje se vyřazovacími jízdami, ze kterých postoupí nejlepších 34 jezdců z celkového počtu cca 70 účastníků z více než 30 zemí celého světa. Postupující jezdci se pak utkají ve dvou semifinálových jízdách a součet umístění z nich určí pořadí na startovním roštu finálového závodu. Všichni jezdci používají stejné motory, které si na začátku každého závodu vylosují.

Jiří Forman závodí na podvozku MS Kart a - jako již tradičně v posledních letech - mohl se na tuto výbornou techniku plně spolehnout. Již od počátečních nekvalifikačních tréninků v průběhu pátku a sobotního dopoledne se pohyboval mezi 15 nejrychlejšími jezdci a postupně se zlepšoval. V sobotu trať skrápěl vydatný déšť a tak se měřený trénink jel na vodě. Jirka zajel výborně, vyhrál svou skupinu a celkově měl 3. nejrychlejší čas ze všech jezdců! Do všech svých čtyř vyřazovacích jízd tedy vyrážel vždy z první řady. První jízdu pak suverénně vyhrál systémem "start - cíl", když jeho náskok v cíli před druhým jezdcem byl neuvěřitelných takřka 11 sekund!!! Druhá jízda se již jela na suchu, od počátku musel Jirka bojovat s velkým tlakem v pneumatikách, ale i tak vybojoval cenné 6. místo. S touto zkušeností pak ve 3. jízdě dojel s přehledem druhý a před poslední vyřazovací jízdou byl na špičce startovního pole. Poslední vyřazovací jízda se pak konala v neděli dopoledne a k velkému překvapení jezdce i jeho mechanika technický delegát necelou půlhodinu před touto jízdou nařídil výměnu Jirkova motoru za motor jezdce z Francie, který ale do té chvíle jezdil na samém konci startovního pole. Nejen, že taková věc na klidu jezdci nepřidá, ale navíc vůbec nebyl čas na přípravu nastavení motokáry před závěrečnou vyřazovací jízdou. Nicméně řády toto umožňují a teoreticky vzato může technický delegát měnit motory kdykoliv. Jirka pak v této jízdě startoval z pole position a hned před letmým startem při nájezdu na startovací rošt mu motor zhasl, musel znovu startovat a v závodě pak hned v jeho počátku měl i díky tomu kolizi s dalším jezdcem a v tento okamžik uzavíral startovní pole. Po skvělé stíhací jízdě, kterou vyšperkoval i nejlepším časem ze všech, dojel nakonec 17.

I po smolné poslední vyřazovací jízdě Jirka postupoval v součtu jako desátý a tak startoval do první semifinálové jízdy z páté řady. Po menších problémech s technikou toto místo udržel. Do druhé semifinálové jízdy se otáčelo pořadí a tak Jirka startoval až 24. Neskutečnou stíhací jízdou dokázal však v tomto závodě urvat skvělé 11. místo, což v součtu dávalo celkově 8. pozici a tedy 4. řadu na startu finále. Bohužel však již od prvních metrů finálové jízdy bylo všem jasné, že motor nejede, jak by měl a cca v polovině závodu doslova vybuchl a Jirka musel ze závodu odstoupit. Škoda a dvakrát škoda už jen proto, že byl měněn motor a myšlenky na to, že tato výměna poškodila jediného jezdce z Česka na tomto závodě nešlo jen tak vyhnat z hlavy:"Jirka jel všechny rozjížďky tohoto závodního podniku výborně, od počátku si říkal o nejvyšší umístění. Jasně ukázal, že důležitý je závodnický um, když na motoru slabšího jezdce ihned dokázal zajet nejlepší čas. Ale vyměnit motor v samém závěru závodů, navíc bez možnosti tento nový motor vyzkoušet mi nepřipadá moc korektní. Navíc v závodech, které dle všeho mají ambici stát se opravdovým vrcholem světového kartingu. Ale stalo se a nezbývá než potvrdit výbornou závodnickou pověst už v příštím závodě ve Španělsku." Tento komentář šéfa týmu ČESKOSLOVENSKÝ MOTORSPORT Stanislava Matějovského pak asi nejlépe charakterizují závody a výkon Jiřího Formana na úvodním podniku CIK FIA Mistrovství světa jezdců do 18 let v německém Wackersdorfu.

V rámci Mistrovství světa jezdců do 18 let se pořádá, také pod záštitou CIK FIA, seriál 3 závodů jezdců do 15 let Academy Trophy. Účastní se ho 34 jezdců ze stejného počtu zemí, přičemž jednotlivé jezdce nominovaly národní federace. Českou republiku v této soutěži pak reprezentuje Gabriela Jílková, která ji absolvuje pod hlavičkou soutěžícího ČESKOSLOVENSKÝ MOTORSPORT. K velké smůle však Česká republika v prvním závodě přímé zastoupení neměla, protože Gabriela si nešťastně před dvěma týdny zlomila ruku na závodech finále Mistrovství Evropy v belgickém Genku. I tak ale Gabriela byla na závodech ve Wackersdorfu vidět. Ve vložené vědomostní soutěži CIK FIA obsadila druhé místo a Česká republika tak přeci jen zástupce na závěrečném udílení cen měla.

TV program

Partneři

Příští závody

Media foto