Předposlední soutěžní den Rally Dakar 2014 ve znamení českého (mimosoutěžního) souboje

Jak jsem již avizoval, došlo konečně k souboji dvou českých posádek, které již ze závodu musely odstoupit. Soupeři se staly posádky Martina Kolomého jedoucí na Tatře 815 Buggyra a Jardy Valtra na Liazu 11154. Tento, vlastně privátní, závod začal již na asfaltové komunikaci, pokračoval po prašných cestách a finišoval na pobřeží Pacifiku. A kdo vyhrál? To si nechám pro sebe, ale věřte, že zmínění páni piloti si nedarovali ani centimetr.
Po odjezdu z Bivaku poblíž El Salvadoru jsme nejprve zastavili kousek za startem rychlostní vložky a fotili posádky dosud jedoucí v soutěži. Poté již byl prostor výhradně na soukromý závod Martina Kolomého a Jardy Valtra. Na asfaltu nejprve vedl Jarda se svým Liazem, ale těsně za ním byl přilepený Martin s Tatrou. Některé jeho pokusy o předjetí byly skutečně na hraně. "Jarda se zpočátku usadil na čele a nedával mi žádnou šanci na předjetí. Pokoušel jsem se o to kde se dalo, ale nakonec jsem raději počkal až na nezpevněný povrch.", komentoval začátek závodu Martin Kolomý.
Prakticky okamžitě po přejezdu na nezpevněnou komunikaci Martin zaútočil a naopak Jarda pak visel se svým Liazem na zadní nápravě před ním jedoucí Tatry. A dokazoval, že i v prachu se lze svého soupeře udržet. "Martin při nájezdu mimo silnici využil momentu překvapení a dostal se přede mne. Znám ho, musel jsem se na něj nalepit, jinak by mě utrhnul. Myslím, že jsme jízdou v prachu ukazovali, že výkony našich aut jsou na špičkové úrovni.", popisoval další fázi závodu Jarda Valtr.
Během krátké přestavky před finálovou částí na pobřeží Pacifiku si oba piloti na chvíli vyměnili své závodní stroje. Technický ředitel TATRA Buggyra Racing Team Robin Dolejš vysvětlil: "Oba závodní stroje mají naše motory GYRTECH, takže jejich výkony jsou srovnatelné. Každý motor ale musel respektovat technické odlišnosti a jsou tedy v každém z obou aut přimontovány odlišně." A nestor českých účastníků na Rally Dakar Pepa Kalina ho doplnil: "Tuhá náprava a kejvačka mají každá něco do sebe, najel jsem jako navigátor mnoho tisíc kilometrů s oběma. Snad je kyvná náprava pohodlnější pro jízdu, ale obě mají své."
A jak hodnotili auta soupeře oba piloti: Jarda Valtr: "Rád si vyzkouším jakýkoliv závodní truck, Tatra je špičkový stroj a vnímám hlavně rozdílnost práce a funkce náprav. Bylo to příjemné svezení." Martin Kolomý: "Liaz znám, takže mě vlastně nic nepřekvapilo. Ale s motorem GYRTECH je Liaz konkurenceschopné auto."
Závěrečnou část si oba piloti užívali dosytosti. Jejich průjezdy technickými pasážemi podél pobřeží byly opravdu diváckou lahůdkou. Vždyť také přilákaly pozornost mnoha místních obyvatel. Dravé, ale přesné průjezdy Martina byly v kontrastu s, napohled klidnou, ale přesto rychlou jízdou Jardy. Tyto pasáže byly hezkou tečkou za dnešním kláním a nezbylo než si postesknout, jak by asi tyto posádky dopadly v Rally Dakar, kdyby nemusely kvůli technickým problémům předčasně odstoupit. Tak snad napřesrok...
Více informací na stránkách www.buggyra.com,
(Z Chile Miroslav Forman).