Jiří Forman poprvé bodoval v dospělém motorsportu

Jiří Forman v boxech před startem prvního závodu R-Cup v Mostě
- 12. 6. 2011, Most -

Pilot Jiří Forman dosud závodí s motokárami a v současnosti si velice dobře vede v evropském šampionátu třídy Rotax. O uplynulém víkendu absolvoval na Autodromu Most první podnik se supersportem Radical v populárním European R-Cupu. Ačkoli ho pronásledovala technická smůla, přesto dokázal v prvním závodě zabodovat a vystoupil na podium, kam si přišel pro pohár za třetí místo.

Už v pátečních volných trénincích Jirka předváděl, že s otevřeným sportovním speciálem s motorem z motocyklu si bude velice dobře rozumět. Závody Radicalů jsou velice populární v mnoha západních zemích a v České republice se letos tato série oficiálně objevila první sezónu. V sobotní dvoudílné kvalifikaci, která se jela na vodě, předvedl Jiří, že zkušenosti z motokár dokáže zúročit i s velkým autem a v obou částech zajel druhý nejrychlejší čas. Na soupeře, jenž získal Pole Position, přitom ztrácel pouhých sedm desetin, respektive 1,3 sekundy. "Musím říct, že Radical je opravdu super auto. Báječné svezení, jaké jsem zatím nezažil. Je to taková velká motokára, ovšem krásně tady funguje aerodynamika. Vody jsem se při kvalifikaci nebál, dalo se to krásně zvládat," pochvaloval si Jiří v sobotu odpoledne.

Nedělní první závod se jel dopoledne a pro Formana šlo o skutečně fenomenální úvod. I když startoval ze druhé pozice, hned v první zatáčce se mu podařilo nájezd do záludné mostecké šikany zvládnout lépe, než jeho soupeři a ujal se vedení. To si držel v podstatě až do povinné zastávky v boxech. Během ní se podle propozic střídají jezdci, anebo pokud jede jen jeden pilot, musí vystoupit z vozu, dotknout se oběma nohama země a opět nastoupit do vozu. Zastávka musí trvat minimálně šedesát sekund. "Bohužel jsme pit stop nějak organizačně nezvládli a o vedení jsem přišel. Propadl jsem se na třetí místo, ale pořád to nebylo nic tragického. Jenomže kolo před koncem najednou přišel defekt zadního levého kola a to už se mnou hodně zamávalo. Propadl jsem se na čtvrtou pozici, ale naštěstí se mi nějak povedlo dotlačit auto do cíle snad očima a protože ani mnoha soupeřům nepřálo technické štěstí, byl jsem nakonec klasifikován jako třetí v kategorii Supersport. Naštěstí," vysvětlil Jiří.

Do druhého závodu nastupoval jako člen posádky spolu se Zbyňkem Passerem a když ten odjel svůj stint, ujal se volantu Jirka. Zajížděl vyrovnané časy a držel se stále na třetí pozici ve své kategorii. Jenomže ve dvacátém osmém kole se ze zadní části auta ozvala rána a bylo po nadějích. "Praskla poloosa a se závodem byl konec," líčil poněkud rozladěně Jirka. "Startoval jsem s velkým autem zatím třikrát a ani jednou jsem závod nedojel normálně. Na Epilogu v Brně jsem ujel snad pět kol a Alfa Romeo se nám rozpadla. Dneska dopoledne defekt, odpoledne poloosa. Jakoby mi to někdo nepřál," stěžoval si jezdec.

Tak jako tak musel uznat, že první závodní víkend s dosud neznámou technikou mu hodně dal a užil si jej. "Nebýt té technické smůly, bylo by to skutečně super. To, že jsem hned v prvním závodě dosáhl dokonce na podium, je určitě úspěch a mám z toho radost. Vyzkoušel jsem si něco nového a ostudu jsem určitě neudělal. Soustředit se teď ale chci hlavně na motokáru, protože v Evropě se po dvou odjetých podnicích držím na osmém místě. Samozřejmě bych rád dosáhnul ještě výš a nejsem snad úplně bez nadějí. S Radicalem to byla víceméně selanka, v motokárách je nás na roštu pěkných pár desítek a to je mazec," dodal s úsměvem Jirka Forman.

TV program

Partneři

Příští závody

Media foto